Jag har länge velat skriva lättlästa barnböcker. Jag vet vilken rykande åtgång det är på dem när vi besöker biblioteket med skolan. Eleverna letar och letar och det är minsann inte så lätt att hitta något som passar alla gånger. Trots att det finns ganska många titlar nuförtiden. Det är svårt att hitta något för alla. Och nu tänker jag lättläst, inte bara tillrättalagt vad gäller innehåll och utseende.
Många gånger står det lättläst på boken och utifrån viss läsvana så kanske den är det. Men om barnet precis har knäckt läskoden och behöver lätt och luftig text, då kan det vara missvisande. Trots etiketten lättläst kan boken vara alldeles för svår i detta fall. Det kan handla om:
* att det är för mycket text på varje sida
* att bokstäverna är på tok för små
* att det innehåller för många ord med ljudstridig stavning
* att det är för långa meningar.
Ofta tänker vi också att igenkänningsfaktorn ska vara hög. Böcker som handlar om barn som är i skolåldern, varför inte om någon som precis har börjat skolan? Eller om en skolklass?
Vi har läst dem förut. Det behöver inte handla om en vanlig unge i en vanlig småstad för att den ska vara lätt att förstå.
Eller så ska det vara tvärtom. Någon med superkrafter eller andra speciella egenskaper som är spännande att läsa om. Visst. Det har vi också läst förut.
Dessa böcker behövs naturligtvis. Men vi behöver fler böcker med mer varierat innehåll.
Jag är sugen på något nytt och fräscht. Och i mitt huvud dök ……….. upp. Vad kul, tänkte jag. Välkomna! Nu har jag lite att stå i som ni förstår.
Varför är det så att bokidéerna kommer samtidigt? Nu håller jag på att skriva på två nya barnboksidéer. Som om det inte skulle räcka med mitt vuxenmanus. Igår fick jag feedback från två av mina testläsare, varav en av dem verkligen gav mig saker att suga på. Så visst finns det att göra. Men det kanske är det fina med detta. När kreativiteten knackar på så är det bara att öppna. Välkommen, säger jag.
Ja, många barn/ungdomar lever stora delar av livet virtuellt. De böcker som trovärdigt skildrar detta kräver sin författare.
Hm, fick ytterligare en idé där … ☺
Vad kul med nya ideer!
Ja det är verkligen roligt! Vi får väl se hur det artar sig. Har lite frågor ang. illustratörer. Mailar dig inom kort!
Var svaret om mail om illustratörer till mig? 🙂 Skicka på i så fall! 🙂
Får komma ihåg det sen när jag kommer ur feberdimman. ☺