November i almanackan och segt i kroppen

Jag längtar verkligen till advent. Alla ljus som lyser upp vintermörkret. En hoppets tid, en väntan. Glögg, pepparkakor och levande ljus som fladdrar.

wpid-wp-1427574078030.jpg

Nu är det segt. Jag är trött och vet inte om det beror på mörkret eller om det helt enkelt är sjukskrivningen som gör sig påmind igen. Ja, inte själva sjukskrivningen, den är en välsignelse, utan jag menar förstås anledningen till att jag är sjukskriven. Jag jobbar 25 % och det är ingenting kan tyckas. Men det räcker för mig. Jag blir trött. Intryck, ansvar, att vara på tå hela tiden och använda HJÄRNAN. Jag är inte van att använda den så intensivt, med alla sinnen samtidigt.

Jag hoppas att min hjärna snart börjar att vänja sig. Det finns ingenting jag kan göra för att skynda på det. Bara låta tiden ha sin gilla gång. Jag måste acceptera det och skynda långsamt.

Glädjen finns överallt. Glädje över min underbara familj, vänner, hundarna, skrivandet. Jag vill kunna njuta av det goda, men ibland (alldeles för ofta just nu) är jag på tok för trött för att kunna göra det fullt ut. Det gör mig missmodig.

Jag har en begränsad mängd energi. Just nu vet jag inte riktigt hur jag ska använda den på bästa sätt. Dagens uppgift är att åka till jobbet och göra mina två timmar och sedan åka hem och vila. Det tror jag är den bästa medicinen just nu.

Jag har många vänner både IRL och på nätet som kämpar för att få livspusslet att gå ihop. Vi måste göra aktiva val för att hitta vila och finna källorna för återhämtning.

Hur gör du för att orka i mörkret?

 


23 reaktioner på ”November i almanackan och segt i kroppen

    1. Jag är likaså sjukskriven sedan en lång tid tillbaka pga utsatthet och utmattningssyndrom.
      Jag känner likaså en enorm trötthet, även om den inte är sämre nu i november än vad den var i maj….
      Jag sover extra (om jag kan), ser till att vara ute i dagsljuset, umgås med mina underbara vänner, och njuter av varje kväll, tillsammans med min man och min son. Då sitter vi i soffan. äter och bara är…<3

      1. Tråkigt att höra Helena!
        Det är verkligen viktigt med dagsljus så jag försöker att gå ut varje dag. Jag har ju hundar att ta hand om, så den grejen sköter sig mer eller mindre själv. 🙂
        Att bara vara, och inte göra, är säkert en stor del av återhämtningen, större än jag kanske inser vissa dagar. Jag vill väldigt gärna orka göra några saker hemma, inte bar arbetet.

  1. Kan rekommendera Våga vara rädd av Emma Holmgren. En bok om utmattningssyndrom.
    Även om hela året har varit ett stort mörker för mig med många dödsfall och begravningar, känns november som en ovanligt ljus månad, även om vi även denna månad har varit på begravning. Men det är inte så mörkt som vanligt, det är varmare än normalt och då spirar det lite vårkänslor mitt i novembermörkret. Det är så jag håller mig vid liv igenom november som för mig normalt är den värsta månaden på året.
    Krya på dig!
    Kram Kim 😀

    1. Tack för tips Kim! Ljus och sol är läkande. Jag försöker komma ut varje dag. Härligt välsignande att ha hund i såna lägen. 😍
      Hoppas din november får fortsätta så. Kram!

  2. Jag försöker vara ute varje dag. Försöker motionera – gå eller simma – varje dag. Skriver en dagbok över allt jag har åstadkommit – bara det positiva eller konstruktiva – och läser tillbacka i det. Jag har ett färgkod för hur jag mår som jag skriver i dagboken också. (Grön är bra – det har varit många gröna dagar det senaste tiden, tack och lov.) Jag äger en Phillips Brightlight som jag har inte behövde en i år, men jag börja fundera på att sätta på den nu. Vet inte om det hjälper faktiskt, men det är roligt att ser ljuset när det är mörk eller grå dag efter dag. Ser också fram emot Lucia och juleljus.

    1. Vilken rolig idé med dagboken och färger!
      Jag försöker vara ute varje dag. Jag vet att jag måste ha någon form av fysisk aktivitet varje dag för att må bra. Antar att Brightlight är någon sorts ljusterapilampa? Jag har hört att det kan motverka depressioner.
      Tack för dina tips John!
      Önskar dig en fin torsdag! 🙂

      1. Teoretisk använder jag fem färg: vit (som är ”hög”, alltså lite för bra), grön (=bra), gul (=ok), blå (=låg), svart (=hemskt låg). Egentligen använder jag grön, gul/grön, gul, gul/blå, blå. Om jag är ”svart” eller ”vit” brukar jag vara (tyvärr) ointresserad av att skriva upp det i dagboken. Jag har använt mig av detta färgkodning det senaste nio år. Der är intressant (och båda positiv och hoppingivande) att titta tillbacka, för då ser jag att jag har blivit tydligt ”grönare”. (Jag blev först diagnoserat som utbränt i februari 1997.)

  3. Stor kram till dig Anna och hoppas att allt vänder för dig snart!

    Jag försöker att tänka på bra saker och glömma dåliga och att komma ut och gå. Som John ungefär tror jag. Men november känns som tyngsta månaden, det är så mycket som har samlats där. Något positivt i det? Snart december, med ljus och lite ledighet.

    1. Tack för dina ord Eva. Det är viktigt att se allt det positiva som finns runt omkring. Det är konstigt att det negativa ska vara så starkt!
      Jag sitter och funderar på nästa bok i min nya barnboksserie. DET är riktigt positivt! :mrgreen:

  4. Har du provat yoga ? Yinyoga , simma och bastu är mitt recept. Läkande för kropp och själ. Det är viktigt att ta hand om sig själv. 💜tycker du är fantastisk driven som skriver böcker. Jag har läst dem och tycket drm är väldigt bra. Jag skriver också men hat svårt att avsluta något och gå saker klara. Hur gjorde du? Så imponerad . Skickade du till lektör på din första bok ? Eller hur gjorde du? Stor kram och ta hand om dig . Kramar Emma 💖

    1. Hej Emma !
      Välkommen till in blogg! Dina tips är toppen, jag älskar att simma. Där sa du något. Kanske skulle försöka få till lite simning i mitt liv. Yoga har jag gjort lite egna försök med en app på telefonen. Det är svårt att lägga till nya vanor i livet, så jag började några dagar sedan tappade jag fart.
      Vad kul att du läst mina böcker och ännu roligare att du gillar dem förstås. 😀
      Jag skickade inte till lektör med första boken, faktiskt inte med andra heller, men jag jobbade mycket mer med andra. Den nya boken som kommer ut nästa år har varit hos en lektör som gett mig förslag på ändringar som blev mycket bra. Det är värt att lägga en slant om du vill öka chanserna för utgivning.
      Stort lycka till med dina egna manus.
      KRAM

      1. Hej Anna ! Tack för dina manus tips. Jag blev väldigt glad av ditt svar. Hoppas du hittar din grej som får dig att må bra i själen. Jag kommer givetvis köpa dina böcker och följer detta med stor nyfikenhet. Ditt ämne kring mobbing är så viktigt. Min son är 6 år på förskolan blev han redan utsatt för mobbing . Så viktigt ämne . Tack för att du tar upp detta . Kram Emma

      2. Varsågod! Jag fick många tips i början jag med, som varit mycket värdefulla för min utveckling. 😊
        Mobbning kommer alltid att vara viktigt att prata om, så jag fortsätter.
        Kram Emma!

    1. Hej Pia!
      Skärmförbudet är underskattat! Jag tittat iofs på tv, det är ju också en skärm … Men det känns som om jag slappnar av mer framför tv:n i alla fall.
      Hoppas det lugnar ner sig! Skrivandet kommer sen när du har tid. Kram!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s