Tre veckor av mitt nya liv

I dag är det precis tre veckor sedan vi hade besök av en PT i vårt kök. Ja, en riktig PT. Vi talade kost och motion och vilka mål vi hade, mannen och jag. Det underlättar i sammanhanget att mannen och PT:n är arbetskamrater … 🙂

Vi kom överens om följande till att börja med: 30 minuters promenad på kvällarna sex dagar i veckan. Besök på gymmet med instruktioner om hållning och grunderna. Kosten – varje måltid tänka på att äta fett (läs rätt sorts fett), proteiner, kolhydrater och lika mycket ”grön” bra mat som ger energi och näring till kroppen. Bra mat, helst utan onödiga tillsatser förstås.

Detta har absolut gett resultat. En annan rolig grej är att jag blivit nyfiken på vegetarisk mat. Linssoppa har kommit in på menyn och jag har lagat en fantastisk god ”grönsakslåda” som ger vilken måltid som helst guldkant.

Låter det tråkigt? Blir du avundsjuk eller provocerad? Tycker du att jag har fallit för samhällets tryck om träning och utseendefixering? Eller skiter du i vilket? Jag ska i alla fall berätta varför jag gör det här.

Jag har varit sjukskriven i ett år. Mitt gamla liv finns inte längre. Under det här året har jag fallit lågt, legat och krälat på botten. Jag har inte fattat någonting, inte känt igen mig själv eller mina känslor. Det har varit riktigt jävligt vissa dagar. Jag har alltid varit en pigg och glad tjej med massor av energi. Älskat att träna och hålla igång. Inte för mycket, utan för att må bra och vissa perioder har jag haft bra kondition och andra betydligt sämre. Men träningen har alltid funnits där som en livlina. Efter träning har jag alltid mått bra och jag har bevisat för mig själv gång på gång att träning är som medicin för själen.

Så vad hände under det här året? Ingen träning. Jag fick inte ens träna i början av sjukskrivningen. Jag upplevde träning som en prestation (vilket det ju är iofs) och det var just det jag skulle få bort, kraven och förväntningarna, stressen och prestationerna. Jag fick bara ta lugna promenader. Under året gjorde jag försök till träning, men orkade aldrig riktigt hålla i. Promenader och cykling var det som gjorde att jag mådde bra fysiskt. Jag älskar min röda cykel!

Vad gjorde detta med mig? Nästan ingen träning, dålig kosthållning (egentligen inte så himla dålig, men med minimalt med träning blev det inte så bra) och livskris. Några kilo fastnade. Förstås. Stressen kan ha den effekten. Så jag kunde inte ha mina favoritklänningar! Inte mina fina kjolar och inte mina jeans heller för den delen. DET mina kära vänner, är också en stor anledning till detta nya liv.

  1. Må bra, få energi och känna glädjen i träningen igen. Fortsätta må bättre och bättre.
  2. Kunna ha mina kläder för bövelen!

Så där har ni anledningarna till daten med PT:n. Jag behövde få en spark i baken. Och jag är så himla nöjd att sparken tog på rätt ställe. Och att jag har orken äntligen att köra på! Det är en fantastisk känsla. Jag har jobbat halvtid i en vecka och dessutom kört på med kost och motionsprogrammet.

Om jag är stolt? JA!

Om jag mår bättre? JA!

Om jag tror att jag kommer kunna ha mina kläder snart? JA!

Om jag brukar äta och dricka gott på helgerna? JA, vad trodde du? Att jag var en asketisk munk eller? 😀

Tre veckor kan kännas som en fis i rymden, men jag är övertygad om att jag kommer att lyckas. Så till den grad att jag här och nu lovar klänningsbilder på mig när den dagen kommer.

HEJA MIG!

20140610_205548

 

Annonser

13 reaktioner på ”Tre veckor av mitt nya liv

  1. Heja dig – och riktigt snygg klänning! Vetenskapen visar att motion/träning är minst lika bra som antidepressiva (trots detta så skriver man helst ut piller istället för att erbjuda ett bra stöd med att komma igång/hålla i med träning, vilket i sig är en helt annan diskussion, men ändå….) Så din känsla är helt rätt, motion under rätt förutsättningar och med rätt stöd får dig att må bra – HEJA DIG!

    1. Tack! Att det känns bra borde vara ett kvitto på att det är bra. Så jag kommer att fortsätta. ☺Det skrivs väl ut motion på ”recept”? Men det betyder ju inte att det blir gjort …
      Ja, klänningen är fantastisk! 💙

  2. Man ska gör precis som man vill och skita i vad alla andra tycker. Jag fastar 2-3 gånger varje år och mår toppen av det. Sen ska man komma ihåg att träna, det kan man göra på många sätt. En rask promenad med hunden i skogen, skotta snö, kratta löv, klippa gräs osv. Att prata med en PT är väl jättebra, man får en kick både vad det gäller mat och träning och även om man inte rättar sig efter allt han säger så snappar man nog upp mer än man tror!! Ha en bra helg!

    1. Precis så Pia! Se möjligheter och inte tvinga sig till något man inte vill. Jag har lärt mig massor!
      Jag har dessutom haft en fin ätar-helg, så nu ska det bli gott med hederlig gröt till frukost i morgon! 🙂

  3. Heja dig!

    Under 2015 kom jag igång med 5/2 diet, att vara ut och gå och att simma. Vikten sjunker, långsamt men onekligen. Dagen när jag var tvungen att sätt en ny hål i skärpet var en flagg dag för mig. Sen gick jag upp igen över jul, men har började att gå när igen nu. Så…

    Heja mig också!
    🙂

    1. Jag har också provat 5/2 men höll bara på några veckor. Gav resultat, ja, men det var så jobbigt att gå hungrig. En sak var dock bra, jag upptäckte att jag klarar av att vara utan mat mycket längre och bättre än jag någonsin skulle ha trott. Jag har alltid varit en sådan där som behöver mat var tredje timme, helst. 🙂
      Bra att det lyckas för dig! Heja oss!

      1. Jag kan väl förstår att 5/2 inte passar alla, Anna. Vi alla måste hittar det sätt som funkar för oss. Men det funkar för mig. Jag tar Måndagar och Torsdagar och dricker mycket te, kaffe och vatten, och tuggar gum. Sen är det förstås inte så att man får inte äta någonting. Men frukost dagen efter en fast dag är något riktig smakligt. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s