Bokmässan – plus och minus

Tredje gången gillt. Den här gången var ännu bättre än båda förra gångerna. Den här gången vågade jag ta för mig mer, vågade ta kontakt och ge av mig själv. Jag har helt enkelt fått lite mer bokmässeskinn på näsan.

Men oj, vad folk det var överallt! Lördagens folkhav var som trögflytande lava i gångarna. Varmt, trångt och ett enda myller av huvuden, armar och väskor. Men jag gick ändå runt med ett fånigt leende på läpparna, lycklig att få vara en del av bokmässekroppen.

Jag börjar med min pluslista av bokmässan 2016:

  • Så jädra kul att åka ner två hela dagar med ett trevligt resesällskap som guldkantade hela vistelsen. TACK Petra och Lena för att ni följde med! ❤
  • Gothia Tower – Tack för att du finns. Kommer aldrig åka ner på bokmässan igen utan att bo i ett av dina rum. Gärna ännu högre upp än elfte våningen nästa gång. Och Gud, vilka sköna sängar!
  • Jag höll mig frisk hela helgen, trots förkylningskänslor en hel vecka innan. På tåget hem kom rinnsnuvan. Fatta! På tåget HEM!
  • Alla möten med människor. Författare, förläggare, läsare, nya och gamla bekantskaper om vartannat. Så fruktansvärt roligt! Tack för att du tog dig tid för en pratstund med mig. Det fanns ju några att välja på, om man säger så …
  • Kändisarna – Ja, va sjutton! Att stå nära, nära Tareq Taylor och dessutom ha tre bilder på oss i mobilen, att få se sin bästa vän kinda Ernst Kirchsteiger, prata några ord med sköna Hanna Hellqvist från morgonpasset, smygfota två bögar (ja, Christer Lindarw praktiskt taget skrek typ ”bokmässebögar” om sig själv och Roy Fares när de möttes vid en signeringsdisk) och alla andra fina kända människor vi såg, pratade med, iakttog bakom vinglas eller mer eller mindre tokstirrande på. Vi hade väldigt roligt vid Bonniers Estrad på söndagen, behöver jag säga mer?
  • Sista pluspunkten sammanfattar alla författarprat från olika scener, köp av signerade böcker, mat och dryck och allt annat som ibland bara är känslor i regnbågens alla färger.

Min ”neggolista” från bokmässan 2016:

  • Finns bara en punkt. Jag är faktiskt både förvirrad, förbannad och förvånad att det var så fruktansvärt vitt på mässan. Trots att årets tema var yttrandefrihet. Var F-N var alla med annan bakgrund än Tomelilla, Skövde eller Uppsala? Liksom Iran, Nigeria eller Chile? Eller något annat land förutom SVERIGE? Jo, jag vet att det fanns en hel del bokbord och montrar runt Internationella torget. Där såg jag faktiskt tre män med kaftan, två kvinnor med slöja och kanske uppåt fyra olika män med mörkt skinn. En av dessa fyra tömde soptunnor. Hur kan detta vara möjligt i vårt ganska mångkulturella land? Hur kan det vara så få människor med annan bakgrund på mässan? AV TYP TIO TUSEN MÄNNISKOR? Har vi inte kommit längre? Är inte litteraturen intressant för alla? Vad har vi gjort för att misslyckas så? Jag är faktiskt väldigt ledsen över bristen på mångfald på mässan. Jag har aldrig känt så, faktiskt inte ens funderat i dessa banor förut. I år var det högst påtagligt och jag mådde inte bra över det. Så lite skämsmössa över årets mässa. Bättring Sverige.

Oavsett så hade jag det oförskämt bra. Här kommer min bildkavalkad:

20160924_124516-1_resized
Mycket trevligt att lyssna på Jan. Han var avslappnad och glad. Trodde dessutom inte att ljudbokens intåg på marknaden var ett hot mot fysiska böcker, utan snarare ett sätt att få flera läsare. Kanske pocketböckerna får ta smällen. Nåja.
20160924_130533_resized
Tre snygga blondiner: Anna, Ann och Kerstin. Mycket trevligt! Roligt att träffa dig igen Ann, och trevlig man har du också. Kerstin, en tuff brud med drömmar. Lycka till!
20160925_111534_resized
Mysiga PeKå ställde gärna upp på en bild eller två. Vi ses snart igen!
20160925_103403_resized
I Idus monter hade vi det hur bra som helst – förstås! Här trevlige Martin som gärna visade upp både böcker och vit skjorta. Precis som jag, fast tvärtom. Kul att vi snart ses igen!
20160924_195245_resized
Mitt entourage – Petra och Lena, världens bästa! <3<3<3
20160924_204806_resized
Jag har blivit av med denobligatoriskaräkmackanpåheaven23-oskulden. Det var riktigt gott. 🙂
20160925_144945_resized
Han var verkligen lika trevlig som på teve, Ernst!
20160925_140133_resized
❤ LYCKA ❤ Say no more …
20160925_145348_resized
Christer och Roy verkar mycket samspråkiga. Vad har de gemensamt? Böcker, förstås!
20160924_151821_resized
En go avslutning med fina flickor: Anna, Kim och Kristina. Tack för pratstunden! ❤

 

 

 

 

 


14 reaktioner på ”Bokmässan – plus och minus

  1. Härligt att läsa ditt inlägg och se dina foton av bokmässan. Jag såg inte mycket mer än min monter… Kul att träffa dig. Jättefin bild på oss tre. Vi ses nästa år, eller hur?
    Kram Kim 🙂

Lämna en kommentar